Niesłychana inteligencja
Przyzwyczailiśmy się Patrzeć na nasze Pociechy „z góry”. NIESŁUSZNIE
Dzieci są Niesłychanie Inteligentne i Szybko się Uczą.
Uczą się znacznie szybciej niż dorośli. Jeśli będziesz stwarzać dobre warunki do rozwoju naturalnej inteligencji kilkulatka, wychowasz bystrego młodego człowieka i za kilka lat zaoszczędzisz na korepetycjach.
Naukowcy twierdzą, że gdybyśmy mogli mierzyć inteligencję dzieci za pomocą testów podobnych do tych, które rozwiązują dorośli, wyniki zaskoczyłyby nas wszystkich. Tylko
że one nie potrafią jeszcze czytać i zakreślać właściwych odpowiedzi w teście. Specjaliści szacują, że iloraz inteligencji dzieci w wieku 0-5 lat wynosi około 500 punktów!
Przypomnijmy, że IQ u dorosłych to przeciętnie 100 punktów. Co robić, by nie zaprzepaścić wrodzonych możliwości umysłu dziecka?
SUPERMÓZG BRZĄDCA
W pierwszych latach życia maluch przyswaja i przetwarza niesłychanie dużo informacji, opanowuje mnóstwo nowych umiejętności, zdobywa codziennie nowe sprawności. Tempo
tych procesów w mózgu małego dziecka jest kilka razy szybsze niż nawet u najbardziej inteligentnego dorosłego. Dzieci do 5-6 roku życia uczą się z niezwykłą łatwością. To
najlepszy czas, aby ćwiczyć mózg i pobudzić go do pracy. A dobrym sposobem na to jest zabawa. Wbrew pozorom to poważne zajęcie, bo wtedy w naturalny sposób przyjemne łączy się z pożytecznym.
INTELIGENTNA SIEĆ
Każdy neuron w korze mózgowej może tworzyć połączenia z 25 tysiącami innych. W mózgu człowieka istnieje więcej połączeń między komórkami niż wszystkich atomów we wszechświecie!
Nowe połączenia najszybciej tworzą się u dzieci i młodych ludzi do 15 roku życia. Nieużywane połączenia z czasem zanikają, a często używane drogi nerwowe coraz szybciej przekazują impulsy.
WYKORZYSTAJ CZAS !!
Piąty rok życia jest okresem przełomowym w rozwoju mózgu. Co się wtedy dzieje? To zaskakujące, ale już wówczas część komórek nerwowych w mózgu masowo obumiera. Giną neurony dotychczas nieużywane, natomiast w świetnej formie są te, które były ćwiczone.
Mózg kilkulatka staje się coraz bardziej podobny do mózgu człowieka dorosłego, maleją wczesnodziecięce zdolności błyskawicznego uczenia się. Dlatego tak ważne jest, żeby przez pierwsze lata życia malca dostarczać mu różnorodnych doświadczeń. Dzięki temu liczne neurony zawsze będą używane.
CO LUBI MÓZG ?
Nie przegap wyjątkowego czasu chłonności umysłu dziecka i pomóż w pełni rozwinąć się jego potencjałowi intelektualnemu. Taka szansa nie powtórzy się nigdy więcej!
Swobodną Zabawę
Pozwalaj maluchowi na swobodną zabawę, nawet jeśli się przy tym pobrudzi czy coś zniszczy. Zachęcaj do eksperymentowania, poznawania, badania rzeczy i zjawisk.
Poznawanie Świata
Pokazuj dziecku świat. Wakacje szczególnie temu sprzyjają. Nawet jeśli ci się wydaje, że niewiele zapamięta z wizyty w muzeum sztuk pięknych czy z pobytu w górach, warto
zabierać je ze sobą. Takie wrażenia kształtują wrażliwość i zostawiają ślad w umyśle.
Przyjemne Bodźce
Dostarczaj maluchowi różnorodnych przyjemnych bodźców – niech biega boso po trawie, moknie w letniej ulewie, bawi się w błocie, ogląda zachód słońca, siedzi przy ognisku. Stymulowanie różnych zmysłów sprzyja tworzeniu nowych połączeń w mózgu.
Rytmiczną Muzykę
Często odtwarzaj dziecku miłą, rytmiczną muzykę. Niech nie będą to tylko piosenki z prostymi tekstami, ale także muzyka instrumentalna. Badania wykazały, że dziecięcą inteligencję najlepiej stymuluje muzyka baroku i utwory Mozarta.
Częstą Rozmowę
Dużo rozmawiaj z dzieckiem, odpowiadaj na niezliczone pytania, zachęcaj do relacjonowania zdarzeń. Baw-cie się np. w wymyślanie, co bym zrobił, gdybym miał
czarodziejską różdżkę, albo jak wyglądałby świat, gdyby nie było zielonego koloru.
Zabawy Słowne – Werbalne
Baw się ze swoją pociechą w zabawy słowne – zgadywanki, rebusy, wyszukiwanie słów na zadaną literę, dobieranie słów do rymu.
Rymowanki i Wierszyki
Czytaj dziecku, ucz je rymowanek i wierszyków – to znakomite ćwiczenie pamięci, wyobraźni, wrażliwości oraz poszerzanie wiedzy o świecie.
Łamigłówki
Rozwiązujcie łamigłówki, szukajcie drogi w labiryntach, grajcie w gry typu Memory i inne klasyczne gry planszowe, w domino, bierki itp.
Zabawy Manualne
Proponuj zabawy manualne: rysowanie, kolorowanie obrazków, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików i inne zajęcia wymagające precyzji ruchów. To ćwiczenie tzw. małej motoryki. W czasie takich zajęć tworzą się nowe połączenia w mózgu.
Ruch
Zapewnij dziecku dużo ruchu. Tańczcie, skaczcie, huśtajcie się, kręćcie się na karuzeli.
Niech maluch gra w gry zręcznościowe i wyrabiające refleks. Najkorzystniejsze dla mózgu są te zajęcia, które wymuszają naprzemienny rytmiczny ruch kończyn: jazda na rowerze i
konna, pływanie, gimnastyka artystyczna, taniec. Ćwiczenia fizyczne tzw. dużej motoryki są bardzo ważne. Ludzie sprawni ruchowo są też inteligentni (mówi o tym koncepcja integracji psychosensorycznej).
Twórcze Zabawy – Sznurkowe Przebieranki
Sznurkowe przebieranki i Sznurkowe zwierzaki Przepleć sznureczki przez dziurki i odwzoruj kształty przedmiotów, postaci, zwierzątek. To wspaniała, stymulująca zabawa dla
małych czytelników, którzy dopiero zaczynają przygodę z książkami. Oplatając kolorowymi sznureczkami postacie czy przedmioty, dziecko rozwija sprawność manualną, uczy się podejmować decyzje, nazywa kształty i kolory, czyta samodzielnie pierwsze
słowa.
„ĆWICZENIE CZYNI MISTRZA”
Inteligencja zależy przede wszystkim od liczby połączeń między komórkami nerwowymi w mózgu. Gdy jest ich dużo, superkomputer w głowie jest szybki i ma dużą pojemność.
Przekazywanie sygnałów jest sprawne, a kojarzenie i zapamiętywanie wydajne. Nowe połączenia między neuronami w mózgu tworzą się podczas zabawy, nauki, rejestrowania nowych wrażeń. Dlatego trzeba dostarczać dziecku różnych bodźców w okresie największej chłonności mózgu.